Selecteer een pagina

Tips voor het opstarten van een bedrijf

Ben je net, of iets langer geleden, een eigen onderneming begonnen? Leuk! Toch?

Maar… bestaat je onderneming over 5 jaar nog?

Het aantal zzp’ers (zelfstandigen zonder personeel) in Nederland groeit explosief. Jaarlijks starten er tussen de 120.000 en 140.000 Nederlanders een onderneming, 95% start als zzp’er. Eind 2014 telde Nederland bijna 880.000 zzp’ers. Van die 880.000 is 62% man en 38% vrouw, het aantal zzp’ers met een baan in loondienst naast een onderneming is ongeveer 15%. Veel zzp’ers houden het binnen een aantal jaar ondernemerschap alweer voor gezien. Binnen 5 jaar stopt bijna de helft van de ingeschreven zzp’ers met hun onderneming. Waar komt dit door?

Onderzoek heeft uitgewezen dat de oorzaken hiervan zeer divers zijn. Veelal is het niet falen, hoewel dit natuurlijk ook voorkomt. Maar men stopt ook vaak als gevolg van keuzes of dat men samenwerkingsverbanden is aangegaan. De cijfers zijn vaak niet zo negatief als men op het eerste oog zou denken.

Om te voorkomen dat je niet wordt gedwongen om met je onderneming te stoppen, hebben we diverse tips verzameld die jou hier bij kunnen helpen.

 

1. Wees altijd bereikbaar

Onderzoek heeft uitgewezen dat 55% van de eenmanszaken niet bereikbaar is voor klanten. Les 1 voor een ondernemer is altijd bereikbaar te zijn. Zorg er dus voor dat je telefoon altijd staat doorgeschakeld. Zit je veel in bespreking, overweeg dan om een online telefoonservice in te schakelen die je telefoontjes voor je aannemen.

 

2. Van binnen naar buiten

Veel ondernemers zijn in het begin enorm bezig met hun producten, website, teksten etc. Voor je het weet ben je vele maanden verder en heb je nog nauwelijks aandacht aan je sales activiteiten gegeven. Dit is een valkuil waar vele, vele ondernemers instappen. Zorg er dus voor dat je snel een paar producten hebt om te verkopen. Het heeft geen zin om deze helemaal vooraf uit te werken. Verkoop ze eerst en werk ze daarna verder uit. Het is namelijk zonde om enorm veel tijd aan de ontwikkeling van een product te besteden, om er daarna achter te komen dat:

  1. Je doelgroep geen interesse heeft in je product
  2. Je doelgroep net wat anders verwacht van je product, waardoor je het helemaal moet gaan aanpassen

 

3. Manage je gevoel van onrust

Het gevoel van onrust is heel normaal. Je hebt gekozen voor vrijheid maar ervan genieten lukt vaak niet omdat er altijd wat te doen is, ook als er niets te doen is. Deze gevoelens moet je leren structureren en managen voor jezelf. Vooral in het begin moet je vaak wachten tot iets af is en heb je het gevoel dat het niet snel genoeg gaat. Het werkt het beste om afleiding te vinden in dingen die ook nuttig zijn voor je toekomstplannen. Probeer het gevoel van onrust ook te managen door planningen te ontwikkelen en je acties regelmatig door te nemen.

 

4. Zoek gelijkgestemden op

Lastig als startende ondernemer is dat je partner/vrienden/familie wel snappen dat je bezig bent met de opbouw van een bedrijf maar inhoudelijk niet kunnen meepraten. Tegenwoordig zijn er genoeg websites, LinkedIn groepen en offline netwerkgelegenheden waar je andere ondernemers kunt vinden. Zoek actief naar groepen waar je inspiratie kunt vinden. Zo ontmoet je niet alleen interessante andere ondernemers, de kans is groot dat je hier ook nieuwe samenwerkingsvormen vindt die je zaak kunnen helpen.

 

5. Zorg voor een goede, eigen, zakelijke werkplek

De ene vind het heerlijk om thuis aan de keukentafel te werken, de ander werkt beter in een eigen kantoor. Zorg ervoor dat je een bepaald aantal uren per dag goed en ongestoord kan werken. Heb je hier thuis niet de ruimte voor of word gek van de kinderen die ’s middags thuiskomen? Huur meteen vanaf het begin een kantoor of een werkplek. Zo baken je je eigen werkplek af. Beter is nog een locatie te vinden, waar je ook andere ondernemers vindt. Zo kun je meteen inspiratie om je heen vinden.

 

6. Kritiek en hulp zijn essentieel

Het paradox van ondernemen is dat aan de ene kant je naar helemaal niemand moet luisteren en vooral je eigen gang moet gaan en dat aan de ander kant kritiek essentieel is om beter te worden en je dienst/product te perfectioneren. Vrouwelijke ondernemers blijken uit onderzoek makkelijker om hulp te vragen dan mannen. Dit is zelfs een van de reden waarom bedrijven van vrouwen veel minder vaak failliet gaan dan bedrijven van mannen. Sta open voor hulp van buitenaf, maar zorg dat je dicht bij jezelf blijft.

 

7. Controle op je geldstromen

Veel ondernemers zeggen dat het hun niet te doen is om het geld, maar om het avontuur. Prima, maar geld is wel waar alles om draait in een onderneming. Alles is verbonden aan geld en uitgaven kunnen snel uit de hand lopen.

  1. Laat je boekhouder alles net zo lang uitleggen tot jij alles begrijpt.
  2. Zorg dat je zicht hebt op je inkomsten en houd je geplande omzet in de gaten. Loop je hiermee in lijn of moet je je doelen aanpassen (naar beneden of juist naar boven?)

 

8. Opereer vanuit je kracht!

Er is niets mis met een beetje gezonde spanning, maar wanneer je angst je verlamt en je geen stappen meer durft te zetten heb je pas echt een probleem. Je mag fouten maken, daar leer je dan weer van voor de volgende keer. Belangrijk is wel: ga hierna weer verder.

 

9. Durf commercieel te zijn

Verkoop is een essentieel onderdeel van het ondernemerschap en hoeft helemaal niet opdringerig te zijn. Laten we wel zijn, je hebt een eigen onderneming en verkoop is dat de basisbehoefte van je bedrijf. Er zijn vele verschillende soorten van verkoop. Wanneer je bij jezelf blijft en verkoopt vanuit oprechte overtuiging is de drempel ineens lang zo hoog niet! Hanteer die aanpak die bij je past.

 

10. Start vanuit je drive

Soms starten mensen een onderneming als een soort laatste redmiddel – dit is helaas vaak gedoemd tot falen. Je moet ondernemen vanuit een innerlijke drive, vanuit jouw kracht als ondernemer.

 

11. Besteed werkzaamheden uit

Wanneer je probeert om alles zelf te doen, loop je nogal eens vast. Je hoeft niet alles aan andere mensen uit te besteden, systemen kunnen je ook goed van dienst zijn en handelingen vereenvoudigen. Het helpt wanneer je je wekelijkse activiteiten verdeeld over drie segmenten:

  • 10 Euro klussen,
  • 100 Euro klussen,
  • 1.000 Euro klussen (ter waarde van dus)

Wanneer je werkzaamheden voor het grootste deel bestaan uit het laagste segment, is de kans groot dat je enorm veel tijd kwijt bent aan werkzaamheden die je eigenlijk te weinig opleveren. Het is dan goed om te kijken wat je zelf moet blijven doen en wat je op een andere manier zou kunnen (laten) aanpakken.

 

12. Blijf gericht op je doel

Het is ontzettend belangrijk om je business-doelen vast te stellen en hier gericht naartoe te werken. Evalueer deze doelen regelmatig en houd ze ‘top-of-mind’:
a. Elke maand een status update (half uurtje)
b. Elk kwartaal een iets uitgebreidere update (uurtje)
c. Elk half jaar een tussen evaluatie (twee uur)
d. Elk jaar evaluatie en ontwikkeling van je nieuwe doelen (vier uur tot een dag)

 

13. Kom uit je comfort zone

Veel mensen blijven hangen in de werkzaamheden en aanpak die ze altijd toepasten. Ze maken dan niet optimaal gebruik van beschikbare tools en nieuwe ontwikkelingen. Zonde! Met een beetje durf kun je veel meer uit je business (en jezelf) halen dan je ooit mogelijk achtte.

 

14. FOCUS!

Een makke van vele ondernemers is dat we veel willen, veel leuk vinden en ook veel kansen zien. Daarom willen we veel te veel concepten tegelijk succesvol maken. Focus hebben en houden is dan onontbeerlijk! Vaak is het moeilijk om keuzes te maken omdat er zoveel leuke niches en expertises zijn om mee bezig te gaan – maar om tegelijkertijd een webwinkel voor grote maten kleding op te bouwen en navigatiesystemen uit Italië succesvol op de markt te zetten (om maar wat te noemen) is nagenoeg onmogelijk.

 

15. Blijf altijd het licht zien

Als een ondernemer zijn kop laat hangen dan wordt het nooit wat. Helemaal waar! Je moet in het begin ontzettend hard werken en dan nog kan je soms tegen dingen aanlopen die niet gaan zoals je wilt. Een echte ondernemer blijft echter optimistisch en blijft mogelijkheden zien.

 

16. Ga aan de slag en maak je zaken af

Ondernemers zijn vaak bouwers. Dat betekent dat het afmaken van projecten of producten voor sommige ondernemers een grote uitdaging kan blijken. Je kunt eeuwen blijven hangen in de voorbereiding, het denkproces en het lezen van blogposts zoals deze (…) maar uiteindelijk komt het resultaat pas zodra je met je ‘poten in de klei’ je zaken gedaan krijgt en af hebt gemaakt. Je wilt ten slotte niet dat je het verwezenlijken van je dromen blijft uitstellen, waardoor het dromen blijven. Toch?

 

karin 260Karin Muller is mede-eigenaar van Effipreneur en het Gouds Ondernemershuis. Vanuit het Gouds Ondernemershuis worden ondernemers geholpen en ondersteund in hun start met ondernemerschap. Dat doen ze niet alleen, de eigenaren van het GOH hebben een groot netwerk van bedrijven en ondernemers die hun kennis of faciliteiten graag willen delen.

Wil je zelf ervaren hoe het is om te werken op een inspirerende werkplek aan het water? Kom dan een paar dagen ‘proef werken’ of koffie drinken in het Gouds Ondernemershuis.



welkom deurbel
Share This