Welke valkuilen kun je het beste vermijden?

Ondernemerschap betekent ‘je in een onbekende omgeving van risico’s en beloning onderdompelen’. De ‘standaard’ regels rondom werk bestaan niet meer. Niemand verteld je hoe je iets moet doen, tot hoe laat je ‘mag’ werken of hoe hard je dan moet werken, tegen welk tarief. Laten we wel zijn, er bestaan enorm veel voordelen in de vrijheid van het ondernemerschap.

Tegelijk, zijn er wellicht nog veel meer valkuilen die rondom die vrijheid kunnen ontstaan. Een van die valkuilen is het feit dat ondernemers de ‘vrijheid’ menen te hebben om te denken dat ze de dingen goed doen, terwijl we allemaal vele fouten maken. We hebben een overzichtje gemaakt van valkuilen waar ook wij menig keer in zijn gestapt.

Achter het verkeerde succes aanjagen

Als je niet uitkijkt, kun je geloven dat bepaalde ‘materiële zaken’ je een succesvolle uitstraling geven. Bepaalde levensstijlen kunnen enorm succesvol overkomen. Het komt regelmatig voor dat mensen hun weg naar succes en geluk met geld proberen in te vullen. Je kunt dan op een punt komen waarop je je realiseert dat je niet eens weet wat je nastreeft.

Om deze valkuil te vermijden, bepaald eens voor jezelf wat succes voor jou betekent. Wees je bewust waar je naartoe wilt groeien en op welke wijze je dit doel wilt bereiken. Neem consistente stappen om naar je einddoel toe te werken.

Onjuiste communicatie

Het is natuurlijk heerlijk om je krachtig genoeg te voelen en ervan uit te gaan dat je op de juiste wijze communiceert. Ik heb het hier over communicatie met medewerkers, leveranciers en mentoren of coaches. Ga ervan uit dat bijna niemand op de juiste wijze communiceert. Wat je bedoeling is om over te brengen en de impact die je van plan bent om te maken, kan geheel goed overkomen of juist totaal geen impact hebben.

Om deze fout te vermijden, is het verstandig zoveel op basis van feiten te communiceren en mogelijke emotie uit deze communicatie weg te laten. Wanneer je met medewerkers werkt, is het verstandig om op de hoogte te zijn van de communicatiestijlen van deze mensen. Sommige hebben meer details nodig bij je gesprekken, anderen willen meer weten over de wijze waarom je iets tot stand wilt brengen. Door op de hoogte te zijn van de communicatiestijl van een persoon, kun je ervoor zorgen dat je je boodschap zoveel mogelijk laat aansluiten aan deze persoon. Hierdoor doe je er alles aan om deze boodschap zo optimaal mogelijk over te brengen.

Geen oog voor je concurrentie

De opwinding over een nieuw product of bedrijf kan vaak leiden tot de gedachte dat je geheel geen concurrentie hebt of dat je met je product met kop en schouders boven je concurrentie uitsteekt.

Helaas is dit in de realiteit uiterst zeldzaam dat je geen directe concurrenten hebt, tenzij je een geheel nieuw product hebt uitgevonden. Zorg er dus voor dat je een uitgebreid onderzoek uitvoert en op de hoogte bent welke bedrijven in je omgeving je concurrenten zijn en hoe je jezelf hierin kunt onderscheiden.

De klant heeft altijd gelijk

Dit is een veel voorkomende misvatting waar je behoorlijk gefrustreerd en uiteindelijk zelfs uitgeput van kunt raken. Wanneer je je zo dienstverlenend opstelt dat de klant altijd gelijk heeft, kan tegenstrijdig zijn met je persoon en daarmee het DNA van je organisatie.

In plaats van te werken volgens de filosofie dat de klant altijd gelijk heeft, kun je ook werken dat je ‘een klant altijd zal eren’. Klanten moeten worden behandeld met eer en respect, maar soms hebben ze gewoon geen gelijk. Wees hier duidelijk in en handel hier ook naar.

Jagen naar geld in plaats van vrijheid

Wanneer je krap bij kas zit, kun je snel denken dat geld en vrijheid gelijk aan elkaar zijn. Hierdoor kunnen ondernemers vaak de verkeerde weg inslaan, wat de ontwikkeling van het inkomen juist kan beperken. Het najagen naar alleen maar geld, kan leiden tot een niet geleefd leven. Zelfs in moeilijke tijden is het verstandig om je te realiseren dat geld een bijproduct blijft en niet je grootste focus moet hebben.

Maak lange termijn keuzes, gericht op je vrijheid. Wanneer je je focus legt op korte termijn budget doelstellingen, zul je nooit ware vrijheid ervaren. Concentreer je in plaats daarvan op de kracht en groei van je bedrijf.

Op zich zijn bovenstaande valkuilen natuurlijk een behoorlijk open deur, toch ben ik ervan overtuigd dat menig ondernemer regelmatig in een van deze valkuilen stapt. We ervaren die zelf ook regelmatig en dan is het verstandig om collega ondernemers te hebben die je kunnen helpen dit te voorkomen. Vanaf 1 februari 2016 organiseren we maandelijks de Open Coffee Gouda in het Ondernemershuis. Wellicht het juist moment voor jou om collega ondernemers hierover te ontmoeten?

Ontwikkel je dus met het juiste doel. Het is hierin goed om regelmatig te evalueren en je actie bij te stellen. Liever dat je regelmatig bijstelt, dan dat je op een bepaald merkt dat je teveel van je doel bent afgeweken (of dat je doel eigenlijk helemaal verandert is!). Belangrijkste is: ontwikkelen, want beweging levert ook iets op.

Wil je zelf ervaren hoe het is om te werken op een inspirerende werkplek aan het water? Kom dan een paar dagen ‘proef werken’ in het Gouds Ondernemershuis.

Wat kunnen we voor jou betekenen?

8 + 4 =

Valkuilen


welkom deurbel
Karin Muller

Karin Muller

 

Karin Muller is mede-eigenaar van Effipreneur en het Gouds Ondernemershuis. Vanuit het Gouds Ondernemershuis worden ondernemers geholpen en ondersteund in hun start en doorgroei van hun ondernemerschap. Dat doen ze niet alleen, de eigenaren van het GOH hebben een groot netwerk van bedrijven en ondernemers die hun kennis of faciliteiten graag willen delen.

Share This